Informacje dot. zgłaszania naruszeń
Informacje ogólne
- W Banku Spółdzielczym w Białej obowiązuje Procedura anonimowego zgłaszania naruszeń prawa obowiązujących procedur i standardów etycznych oraz zasad ochrony Sygnalisty w Banku Spółdzielczym w Białej.
- W Banku Spółdzielczym w Białej za naruszenie uznaje się „działanie lub zaniechanie niezgodne (lub budzące uzasadnione podejrzenia o niezgodność) z prawem lub obowiązującymi w Banku regulacjami wewnętrznymi oraz wartościami etycznymi
(w tym zaniedbania, nadużycia i inne nieprawidłowości) lub mające na celu obejście prawa, związane z działalnością Banku lub pełnieniem obowiązków służbowych, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie, w szczególności dotyczące korupcji, usług, produktów i rynków finansowych, przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, ochrony konsumentów, ochrony prywatności i danych osobowych. - Zgłoszenie naruszenia powinno zawierać przejrzyste i możliwie pełne wyjaśnienie na czym polega naruszenie, opis wszystkich znanych szczegółów danej sytuacji (kiedy miała ona miejsce i na czym polegała nieprawidłowość, a także przedstawić ja najwięcej dodatkowych informacji, takich jak listę świadków czy posiadane dowody np. e-mail, zestawienia, faktury, itp.).
- Przy składaniu zgłoszenia rekomendujemy podanie adresu do kontaktu (np. adres korespondencyjny, e-mail czy numer telefonu). Brak jego przekazania uniemożliwi lub znacznie utrudni komunikację pomiędzy nami, a w konsekwencji może uniemożliwić przekazanie potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub informacji zwrotnej po zakończeniu działań następczych i nie objęcia ochrony jako sygnalisty.
Sygnalista
W Banku Spółdzielczym w Białej za Sygnalistów uznaje się osoby fizyczne, które zgłaszają lub ujawniają publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną
w kontekście związanym z pracą, w tym m.in.:
- pracowników i byłych pracowników,
- pracowników tymczasowych,
- osoby świadczące na rzecz Banku pracę na innej podstawie niż stosunek pracy,
- przedsiębiorców, prokurentów, akcjonariuszy lub wspólników,
- członków organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,
- osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy Banku,
- stażystów, wolontariuszy, praktykantów,
- kandydatów do pracy, o ile zgłaszają informację o naruszeniu w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy z Bankiem lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy.
Działanie sygnalistów ma charakter działania etycznego, ukierunkowanego „ku dobru” i jest wyrazem odpowiedzialności i dbałości o przestrzeganie prawa, dobro społeczne oraz wartości Banku, w tym legalne, etyczne, zgodne z wszelkimi zasadami funkcjonowanie Banku.
Podstawowy katalog naruszeń prawa, które mogą być zgłaszane obejmuje następujące obszary
- korupcja;
- zamówienia publiczne;
- usługi, produkty i rynki finansowe;
- przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwo produktów i ich zgodność z wymogami;
- bezpieczeństwo transportu;
- ochrona środowiska;
- zdrowie publiczne;
- ochrona konsumentów;
- ochrona prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych;
- inne nieprawidłowości, o których mowa w ustawie, o ile informację o danym naruszeniu osoba zgłaszająca uzyskała w kontekście związanym z pracą. itp.
Kanały zgłaszania naruszeń
- Pisemnie, z zastosowaniem dwóch kopert. Pierwsza zaadresowana na Bank Spółdzielczy
w Białej ul. Prudnicka 29A, druga koperta opatrzona klauzulą: „Sygnał”, „Anonimus” lub „Poufne” adresowana do Prezesa Zarządu Banku; - W przypadku zgłoszenia dotyczącego członka Zarządu, pisemnie, z zastosowaniem dwóch kopert. Pierwsza zaadresowana na Bank Spółdzielczy w Białej ul. Prudnicka 29A, druga koperta opatrzona klauzulą: „Sygnał”, „Anonimus” lub „Poufne” adresowana do Przewodniczącego Rady Nadzorczej ;
- Osobistego bezpośredniego spotkania, zorganizowanego na wniosek sygnalisty, w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku.
Sygnalista otrzyma informację zwrotną, o ile poda adres do kontaktu. Adres do kontaktu jest warunkiem otrzymania informacji zwrotnej bez względu na to, czy Sygnalista jest anonimowy, czy ujawni swoją tożsamość. Adres do kontaktu może być również skonstruowany w taki sposób, który nie identyfikuje Sygnalisty (np. abstrakcyjny adres mailowy).
Ochrona Sygnalisty
- Ochroną przed działaniami odwetowymi objęci są Sygnaliści, osoby powiązane
z Sygnalistą oraz osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia. - Działanie odwetowe - bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie
w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa Sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę Sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko Sygnaliście. - Osoba powiązana z Sygnalistą – osoba fizyczna, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownik lub osoba najbliższa Sygnalisty; osobą najbliższą jest małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo, powinowaty w tej samej linii lub stopniu, osoba pozostająca w stosunku przysposobienia oraz jej małżonek, a także osoba pozostająca we wspólnym pożyciu.
- Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia – osoba fizyczna, która pomaga Sygnaliście w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona.
Zgłoszenia zewnętrzne
- Zgodnie z przepisami ustawy z 14.06.2024 r. o ochronie sygnalistów, Sygnalista będzie mógł dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego zgłoszenia wewnętrznego.
● Zgłoszenie zewnętrzne będzie przyjmowane przez właściwe organy publiczne na zasadach określonych w ustawie z 14.06.2024 r. o ochronie sygnalistów oraz procedurach tych organów dotyczących przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych, która powinna określać w szczególności tryb postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonim